Již šestým rokem se schází otevřená komunita učitelů různých stupňů vzdělávání, aby se její členové podělili o své zkušenosti, představy a domněnky z oblasti vzdělávání.
Záleží zcela na vás, zda se zapojíte pouze do některé části, nebo (v ideálním případě) s námi projdete měsíční téma Vlnobití celé, tj. zapojíte se do diskuze na Metodickém portálu RVP.CZ i se zúčastníte online chatu.
Téma měsíce října: Od osobního vzdělávacího prostředí učitelů a studentů k otevřenému vzdělávání
v pondělí 2. 11. 2015 od 20:00 na Google Plus.
Diskuze na Metodickém portálu RVP.CZ
- Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostředí
- Networking 2.0 aneb získávání kontaktů pomocí Webu 2.0
- Tvorba PLE pomocí Webu 2.0
- Stále aktuální PLE aneb vytvořením to nekončí
- Od PLE učitelů k PLE studentů
- Negativa při tvorbě PLE
- Bezpečnost při tvorbě PLE
- Otevřené vzdělávání
- Odkazy a zdroje k tématu
Přehled všech otázek k tématu zde.
Shrnutí diskuse “Od osobního vzdělávacího prostředí učitelů a studentů k otevřenému vzdělávání” na Metodickém portálu RVP.cz
Nad osobním vzdělávacím prostředím nabídlo zamyšlení celkem devět otázek.
- “…vytváření svého PLE je mimo jiné podmínkou toho, jak být ve své práci v obraze.” /Lenka/
- “…řeším překážky – nápady se hrnou…” /Slávek/
- “Taky mi pomáhá bojovat proti syndromu vyhoření.” /Jindřich/
Při tvorbě PLE pomocí Webu 2.0 stačí některým z nás k publikaci školní stránky, jiní zveřejňují materiály k vlastním kurzům, další sdílí své nápady nebo jen odkazy na procvičování na svých stránkách. Za nejvhodnější prostředí pro takové webové stránky byl považován WordPress, zmíněn byl Blogger, Google Sites i další. K organizaci informací nám slouží Diigo nebo Scoop.it, které můžeme provázat se svým webem.
- Vytvořili jste si také své webové stránky? V jakém prostředí?
Do sítí sdílení nás zavlékl Portál RVP.cz, G+, iSen, Twitter i Facebook. Diskuse o získávání kontaktů se ale vlastně zúžila jen na Twitter, zajímavé účty a několik hashtagů, které stojí za to sledovat.
- Jakými dalšími způsoby lze objevit další sdílející učitele? Vyzkoušeli jste např. profesní LinkedIn?
K PLE patří i otevřené kurzy, v nichž se rodí nové komunity, dále spolu diskutující na sociálních sítích. Z nich nás k vyzkoušení zlákaly FutureLearn, Eropean Schoolnet Academy a Coursera.
- Víte o nějakém zajímavém MOOCu, který se bude brzy konat?
Ukazuje se, že vytvářet si jedno centrální místo pro své materiály, sdílení a úvahy je poměrně náročné na čas. Stále více web 2.0 služeb nás nutí vybrat si jednu nebo dvě oblíbené a důkladně s časem hospodařit. Někteří proto využívají pomocných služeb, např. TweetedTimes, Paper.li nebo služby IFTTT.
Také studenti již mají své PLE, tvořené mnoha sociálními sítěmi. A někdy se jejich role a role učitelů prolínají či dokonce vymění. Jak však připomíná pan Brdička: „…nemá smysl se ptát, zda PLE ano či ne. Kardinální otázkou je to, jak vypadá.“
- Jaká kritéria by měla splňovat kvalitní PLE žáků? Jak je k ní vést?
Děkujeme všem za účast v diskusi a zveme vás k dalšímu chatu k tématu.
Užitečné odkazy:
- Základní informace o PEPOUŠově vlnobití (historie, diskutovaná témata)
- Diskuzní témata PEPOUŠova vlnobití na Metodickém portálu RVP.CZ
- PEPOUŠův nápadník na Google+
- PEPOUŠovo vlnobití na Twitteru